Sunday 24 December 2017

Trading system in kina


WORLD TRADE ORGANIZATION. Låt mig börja med att säga hur glatt jag ska vara i Kina på en så viktig punkt i förhandlingarna om Kinas inträde i Världshandelsorganisationen. År från nu kommer vi att se på den här tiden som en vattendel i utvecklingen av Det globala ekonomiska systemet. Det finns en enkel verklighet som ligger i centrum för våra nuvarande förhandlingar och de verkliga utmaningarna för anpassning vi alla möter verkligheten att Kina redan är en ledande kraft i en allt mer beroende av global ekonomi. Kina behöver alltmer möjligheter och WTO: s säkerhetssystem för att uppfylla sin enorma potential för tillväxt och utveckling Och WTO behöver i allt högre grad Kina som en full och aktiv medlem för att vara ett verkligt universellt system. Denna verklighet betonas av Kinas starka kraft i världen. Under årtionden har produktionen ökat med i genomsnitt 10 procent per år, medan exportvolymen av varor har ökat ännu snabbare, på cirka 15 procent. Under två decennier har valet Ue av Kinas export av varor har expanderat mer än tjugo gånger och nått 151 miljarder US-dollar förra året Kina är redan världens femte största handelsmakt och den näst största mottagaren av utländska investeringar Idag representerar den kinesiska ekonomin mellan 5 och 10 procent Av den globala produktionen, beroende på vilken metod som används för att beräkna den nationella produktionen. När Kinas ekonomi expanderar i framtiden, så kommer dess förbindelser med den globala ekonomin. Beroende på exportmarknaderna fortsätter att växa snabbt och inte bara för arbetsintensiva produkter som Skodon och leksaker, men för de högre teknologiprodukterna och - tjänsterna som är en ökande andel av Kinas produktivitet när den klättrar upp, kommer produktionsstegen Importer också att öka, delvis för att driva på ytterligare industrialisering och modernisering, men också som svar på konsumenternas efterfrågan och En ständigt växande webb av inåt och utåtriktade investeringar kommer att dra Kina djupare in i det globala finansiella systemet. Det beräknas att Kinas modernisering kommer att Kräver import av utrustning och teknik på cirka 100 miljarder US-dollar per år och infrastrukturutgifterna under senare delen av detta årtionde kan uppgå till cirka 250 miljarder amerikanska dollar. Detta gäller inte ökad efterfrågan på energi, mineraltillgångar, livsmedels - och jordbruksimport, Trots den kinesiska ekonomins storlek och resurser, kan inte nöjdas med inhemsk produktion ensam. Det grundläggande faktum är att Kina går i centrum av globaliseringsprocessen och både Kina och andra nationer drar nytta av det. Vi lever i en värld Där teknik, kapital och handel rör sig alltmer fritt där de gamla ekonomiska verktygen har förlorat sin kant och där ekonomisk styrka och säkerhet alltmer beror på ekonomisk öppenhet och integration. Kinas vägen till tillväxt och modernisering är också en väg till ömsesidigt beroende. Denna process av Globaliseringen kommer inte att vändas - den kommer att accelereras Över hela världen bryter de ekonomiska och tekniska krafterna ner väggarna och når dem Över gränserna och sammanfogar en enda världsekonomi. I slutet av 1900-talet uppstår våra nya möjligheter, såväl som våra utmaningar - inom handel, ekonomi, i alla aspekter av internationell politik - från att våra världar rör sig närmare varandra, inte längre från varandra. Ömsesidigt beroende är den centrala verkligheten för Kina och för världen. Hantering av ömsesidigt beroende är vårt gemensamma ansvar. Ett viktigt steg mot att slutföra detta ömsesidiga beroende är att föra Kina in i det multilaterala handelssystemet Kinas ekonomiska förbindelser med världen är helt enkelt för stora och alltför genomgripande för att hantera effektivt Genom en labyrint av godtyckliga, skiftande och instabila bilaterala avtal Kinas bästa garanti för sammanhängande och konsekvent internationell handelspolitik finns inom det reglerbaserade multilaterala systemet. Likaså kan Kina, liksom alla andra länder, bäst hantera sin Växande ekonomiska förbindelser med världen på grundval av rättigheter och skyldigheter som överenskommits med konsensus och reflec ted i verkställbara regler och discipliner Detta är det enda sättet att motstå bilaterala påtryckningar eller hot mot ensidiga åtgärder. Det är också det enda sättet att upprätthålla och främja inhemska ekonomiska reformer och veta att Kinas ansträngningar i denna riktning matchas av sina handelspartner, medlemmar WTO, som delar samma skyldigheter enligt WTO-avtalen. Genom WTO antas bindande förpliktelser avseende importpolitik - skyldigheter som kommer att kräva en anpassning i Kinas handelspolitik och i de flesta fall den ekonomiska omstruktureringen. Men i sin tur Kommer Kina att dra nytta av utvidgningen till alla fördelar som har förhandlats bland de 130 medlemmarna av WTO. Det kommer att ha rätt att exportera sina produkter och tjänster till andra WTO-medlemmars marknader med tullsatser och åtaganden förhandlas fram i Uruguayrundan - detta inkluderar tullbindningar som gynnar nästan 100 procent av Kinas export av industriprodukter till industriländer , Med nästan hälften av dessa produkter som är föremål för tullfri behandling. Dessa enorma möjligheter till marknadstillträde kommer att stödjas och förstärkas av de två kardinalprinciperna för mest gynnad nation och icke-diskriminering. Också viktigast kommer Kina att använda sig av Ett multilateralt forum för att diskutera handelsproblem med sina WTO-partners och om nödvändigt ett bindande tvistlösningsförfarande om dess rättigheter är försämrade. Denna högre säkerhetsnivå kommer att gynna Kina oerhört - uppmuntra till ännu större affärsförtroende och locka till ännu större investeringsnivåer . Det finns en tredje viktig orsak till Kinas deltagande i det multilaterala systemet. Endast inuti systemet kan Kina delta i att skriva handelsreglerna för det 21: a århundradet. Detta kommer att bli en aldrig tidigare skådad uppsättning rättigheter och skyldigheter som förhandlas internationellt genom konsensus. Den varaktiga makten Av det multilaterala systemet är dess kraft att utvecklas. Under 1994 slutade vi Uruguayrundan i GATT h var då det mest ambitiösa och omfattande avtalet i det internationella ekonomiska systemets femtioåriga historia. Bara tre år senare har vi gått vidare för att förhandla fram banbrytande överenskommelser för att liberalisera den globala telekommunikationsindustrin och ta bort taxorna på handel med informationsteknologiprodukter - vars sammanlagda värde motsvarar den globala handeln med jordbruk, bilar och textilier, med ungefär 1 miljon dollar, och deras värde når utöver handelssiffror genom att öppna tillgången till kunskap, kommunikation och deras teknik vi är öppnar tillgång till de viktigaste råvarorna i det nya århundradet Detta kommer att vara av stor betydelse för utvecklingen och konkurrenskraften för alla ekonomier, inte minst Kina s. Det finns alla tecken på att vi också kan ingå ett multilateralt avtal om finansiella tjänster av slutet av det här året - ett annat område där vi handlar in i framtiden Och det här säger inget om WTO-förhandlingarna om jordbruk, service S och andra sektorer som kommer att återupptas om tre år. En utåtriktad Kina har inte råd att stå i sidled medan andra skriver spelets regler. Ett Kina med växande exportintressen har inte råd att lämnas utan säker och växande tillgång till Globala marknader - säkerhet som bara det multilaterala systemet tillhandahåller Och kanske viktigast är att ett Kina som är beroende av teknik och modernisering inte har råd att falla bakom globaliseringens snabba takt - särskilt inom sektorer som informationsteknik, telekommunikation eller finansiella tjänster som kommer att bli Kinas ekonomiska framgång hittills är direkt kopplad till sina imponerande inhemska reformer, inklusive liberalisering av handel och investeringar Kina har redan gynnat de ensidiga tullnedsättningar som erbjuds inom ramen för anslutningsförhandlingarna i en studie Vinster i USA 22 miljarder Men det här är inte slutet på vägen Ytterligare liberalisering - underta Ken på grundval av WTO-reglerna och i utbyte mot förmåner från andra WTO-partner - kan visa sig den största stimulansen än till Kinas ekonomiska tillväxt och i förlängning en jätte stimulans till världsekonomin. Jag föreslår inte att ansluta sig till WTO Är ett enkelt steg Just det motsatta Men många andra länder som redan är medlemmar i WTO delar en jämförbar utvecklingsnivå med Kina De har tecknat sina rättigheter och skyldigheter och åtnjuter fördelarna De andra kandidatländerna visar också att de har gjort detsamma Valet. WTOs attraktion ligger exakt i styrkan och konsekvensen av sina rättigheter och skyldigheter - som vi fortsätter att bredda och fördjupa med den fortsatta expansionen och integrationen av världsekonomin. För femtio år sedan var fokus bara på tariffer och andra gränser WTO-reglerna sträcker sig väl inom gränsen för att omfatta tekniska standarder, tjänster, immateriella rättigheter, handelsrelaterade investeringar och en mängd andra ekonomiska olicier som en gång ansågs hemma För femtio år sedan var nästan alla GATT-medlemmar från den industrialiserade världen med idag 130 WTO-medlemmar, 80% är utvecklingsländer eller övergångsekonomier. Den växande komplexiteten i reglerna och medlemskapets mångfald, långt ifrån försvagad WTO har stärkt den När vi flyttat till bredare deltagande har vi gjort mer än att lägga till en ny regel här eller en ny medlem där Vi har skapat ett växande nätverk av sammankopplade intressen och ansvarsområden - ett system som blir allt viktigare för alla våra handelsintressen som det blir starkare. Det beror på att Kinas anslutning till WTO kommer att djupt forma den framtida utvecklingen och riktningen av globala ekonomiska relationer som vi måste få processen rätt Kina är för stort och viktigt en ekonomisk aktör - och dess tillträde till WTO kommer har för stor inverkan på systemet - att kompromissa med dessa förhandlingar. Vi har nyligen sett viktiga tecken på momentum och kreativ flexibilitet vi ha har nyligen sett i dessa förhandlingar - i svåra områden som handelsrättigheter, icke-diskriminering, icke-tariffära hinder, statshandel, investeringar och immateriella rättigheter där förhandlarna har gjort ganska anmärkningsvärda framsteg, särskilt de senaste månaderna. Ingen av dessa framsteg skulle ha varit möjliga utan det viktiga - om tidskrävande - tekniskt grundarbete som alla parter i denna förhandling har lagt under det senaste decenniet Men det som verkligen driver denna process framåt är ett gemensamt erkännande av de belöningar som rider på framgång. Mitt syfte är inte att underskatta arbetet framför oss, särskilt när vi närmar oss nästa förhandlingssession som planeras i maj i år. Liksom alla förhandlingar har mycket av det viktiga arbetet - och de tuffaste frågorna - lämnats till slutet. Mitt syfte är istället att uppmana alla berörda att fördubbla deras ansträngningar - och att sträcka sina fantasier - nu när vi kan hävda att vi går in i den sista fasen och det finns ett brett gemensamt behov av att flytta Framåt med skyndsamhet Det finns fortfarande viktiga frågor som rör Kinas anslutningsvillkor till WTO. Det är lika viktigt att det finns bilaterala anslutningsförhandlingar med Kinas stora handelspartner som, som ni vet, är ett kritiskt och väsentligt inslag i alla framgångsrika förhandlingar Återigen bör vi komma ihåg att Kinas position som den 5: e världs exportören förstärker behovet av att den egna marknaden ska vara tillgänglig för andra. Det här är alla viktiga frågor som måste lösas till allas tillfredsställelse innan Kina kan komma in i WTO. Under anslutningsperioden för Kinas anslutning har GATTs WTO-sekretariat varit redo att underlätta förhandlingarna och ge eventuell hjälp som kan behövas på alla möjliga fronter. Jag behöver knappast tillägga att detta åtagande från sekretariatet står lika fast när vi närmar oss finalen Stadier av anslutningsprocessen. Utmaningarna i framtiden förändrar inte den grundläggande verkligheten att ingen aspekt av Kinas ekonomiska och handelsrelaterade relationer Åtgärder kommer att bli enklare att hantera utanför det multilaterala systemet Tvärtom skulle allting vara svårare, för Kina och dess partner - mer godtyckligt, diskriminerande och kraftbaserat. Ingen kan ha ett sådant scenario. Den internationella debatten om globalisering illustrerar livligt Den här sista punkten Implicitet eller uttryckligen går Kina i centrum för denna debatt. Det är inte så att anslutningsförhandlingarna har varit så långa och så komplicerade. Det är underligt att detta enorma land har flyttat så långt in i den globala ekonomins huvudområde På så kort tid. Väggarna som delade oss faller men vissa ser fortfarande skillnader och skillnader snarare än våra gemensamma intressen Globaliseringen vävar världen tillsammans som aldrig tidigare men det är en värld av olika kulturer, olika system och olika Utvecklingsnivåer. Oavhängighet kräver att vi respekterar våra unika kulturer och civilisationer Interdependens kräver också att vi hittar vanliga lösningar t O Våra vanliga problem Det här är Kinas viktigaste handelspartners bekymmer om dess bestående handelsöverskott. Likaså måste världen förstå den enorma utmaning som Kina står inför för att omvandla sig till ett modernt och konkurrenskraftigt samhälle - och allt under några årtionden Kina Är inte ensam för att göra omstruktureringsarbetet Globaliseringen förpliktar alla nationer, små eller stora, rika eller fattiga, att delta i en kontinuerlig anpassningsprocess Mer än någonsin kommer världens problem att vara Kinas problem och Kinas problem kommer att Var världen s. Yet vår värld av dramatiska förändringar är också en värld av dramatiska möjligheter Kinas levnadsstandard har fördubblats under det senaste decenniet och kommer utan tvivel att dubbla och tredubbla igen Nya möjligheter öppnar för kinesiska arbetare och kinesiska entreprenörer Nya val Öppnar upp för kinesiska konsumenter och ut ur denna ekonomiska öppning springs nya hopp jag skulle argumentera, från beviset på den stora framgången med reformen hittills, t Hat den verkliga kostnaden skulle ligga i att hålla dörrarna stängda, sakta ner omstruktureringsprocessen och upprätthålla ineffektiva offentliga strukturer. Vad som är sant för Kina är sant för världen Den globala ekonomin skulle lätt kunna fördubblas fram till 2020 och höja den globala levnadsstandarden med nästan två - tirdar - bland de största framstegen i världshistoria Teknik och kommunikation väver samman en sammankopplad planet, sprider verktygen för ekonomiska och sociala framsteg och utjämnar människans tillstånd Och vi bryter ner hindren, inte bara mellan ekonomier, men mellan människor , Vilket ger oss ett gemensamt intresse för välstånd och fred. Vi måste vara tydliga på vad som står på spel Kinas inträde i det globala handelssystemet handlar om mer än handel Det handlar om Kinas framtida r le som världsekonomisk ledare Och det handlar om Den framtida riktningen för den globala ekonomin och vårt globala samhälle. Jag började säga att vi är vid en vändpunkt i Kinas relationer till världen En av dessa stunder i h Istory som kommer men sällan när de val vi gör formar händelser i åren och till och med årtionden framåt Det kalla kriget landskapet har svepts bort, som om det är ett historiskt jordbävning Nästa epok av globaliseringen har ännu inte format oss Har en unik möjlighet - mellan epoker och mellan århundraden - för att lägga grunden till ett nytt slags internationellt system, en som ger den bästa chansen än ett varaktigt världsomspännande välstånd och frid. För första gången har vi i vår förståelse möjligheten att Skapa ett universellt system baserat på rättigheter och skyldigheter som överenskommits med konsensus och bindande alla dess medlemmar. Jag upprepar - framgångsrik integration av Kina i världsekonomin är nyckeln till många av de internationella utmaningar vi står inför Vi behöver kreativitet under de kommande dagarna Vi Kommer att behöva lösa och vi kommer att behöva syn Ändring kommer om vi gillar det eller inte Vi kan antingen engagera det positivt och styra det till positiva slut eller ignorera det till vår fara Valet framför oss jag Det är en uppenbar en. Jag har kommit till Kina, inte som förhandlare, men som en man med ett intresse - för att hjälpa till att bygga ett verkligt globalt handelssystem som kan bära vikten av det tjugonde århundradet lämnar jag dig med meddelandet att Kina måste vara en central pelare i detta system - annars riskerar vi att bygga det nya århundradet på grunden till ekonomisk instabilitet och en ännu mer osäker fred, jag är övertygad om att Kina kommer att få en lika stor synvidd för denna uppgift. 6 december 2016. Mer information om Kina finns på China Country Page och från andra avdelningar för statliga publikationer och andra källor som finns listade i slutet av detta faktablad. Förenta staterna försöker bygga ett positivt, kooperativt och omfattande förhållande till Kina genom att expandera samarbetsområden och ta itu med områden av meningsskiljaktighet, såsom mänskliga rättigheter och cybersäkerhet. Förenta staterna välkomnar ett starkt, fredligt och välmående Kina som spelar en större roll i världsverksamheten rs och strävar efter att fördjupa det praktiska samarbetet med Kina Den årliga strategiska och ekonomiska dialogen S ED har fungerat som en unik plattform för att främja bilateral förståelse, utvidga konsensus, diskutera skillnader, bygga ömsesidigt förtroende och öka samarbetet. fördelar för båda länderna genom ett brett spektrum av gemensamma projekt och initiativ och utökade vägar för att ta itu med gemensamma regionala och globala utmaningar som spridningsproblem i Iran och Nordkorea, spänningar mellan Sudan och Sydsudan, klimatförändringar, miljöskydd och energisäkerhet. Förenta staterna har betonat behovet av att stärka bilateralt förtroende genom ökade utbyten på hög nivå, formella dialoger och utökade kontakter mellan människor. Den 10 november 2014 tillkännagav president Obama ett ömsesidigt visumgiltighetsavtal med Kina, vilket ökar giltigheten av korta terminerad turist - och affärsvisum utfärdad till varandras medborgare från en till tio år, en d öka validiteten för student - och utbytesvisum från ett till fem år Den amerikanska strategin till Kina är en integrerad del av det förnyade amerikanska engagemanget med Asien och Stillahavsområdet. US Bistånd till China. US biståndsprogram i Kina fokuserar på fyra huvudområden som stöder insatser för miljöskydd och minskning av klimatförändringen som främjar rättsstatsprincipen och de mänskliga rättigheterna som hjälper tibetanska samhällen och tar itu med hotet om pandemiska sjukdomar USA: s stöd till öppenhet och styrning överträffar dessa sektorer, stöder utvecklingen av miljölagstiftningen samt en fri, rättvist och tillgängligt rättssystem Programmen inom vart och ett av dessa områden är riktade och direkt adresserar amerikanska intressen, såsom att begränsa överföringen av aviär influensa, hiv-aids och andra sjukdomar som utgör hot mot global säkerhet. Dessutom har sådana program utökats med tillägget av lokala kinesiska resurser, Program i tibetanska områden i Kina stöder aktiviteter som bevarar den distinkta tibetanska kulturen och främja en hållbar utveckling och miljöskydd. De bilaterala ekonomiska relationerna. USA: s strategi för sina ekonomiska förbindelser med Kina har två huvudelement som integrerar Kina i det globala, reglerbaserade ekonomiska och handelssystemet och utökande amerikanska exportörer och investerare tillgång till den kinesiska marknaden Tvåvägshandeln mellan Kina och USA har ökat från 33 miljarder år 1992 till över 659 miljarder varor under 2013 Kina är för närvarande den tredje största exportmarknaden för amerikanska varor efter Kanada och Mexiko och USA är Kina s största exportmarknaden Aktierna för amerikanska utländska direktinvesteringar i Kina var 65 8 miljarder 2014, en ökning från 54 miljarder år 2012 och förblev främst inom tillverkningssektorn Under den ekonomiska banan i juni 2016 S ED meddelade de två länderna Åtgärder för att stärka växelkursreformen, förbättra ekonomisk insyn, öka möjligheterna för amerikanska företag i Kina, förbättra det globala samarbetet och internationella regler och främja ekonomisk stabilitet och reform För mer information se. China s medlemskap i internationella organisationer. Folkrepubliken Kina antog Kina-sätet i FN i 1971, ersätter Taiwan och är permanent medlem av FN Säkerhetsrådet Genom åren har Kina blivit alltmer verksamt i multilaterala organisationer, särskilt Förenta nationerna Kina och USA arbetar nära med det internationella samfundet för att hantera hot mot den globala säkerheten, inklusive Nordkoreas och Irans kärntekniska program. Kina är Max Baucus. Andra huvudambassans tjänstemän är listade på avdelningen s Key Officers List. China upprätthåller en ambassad i USA på 3505 International Place, NW, Washington, DC 20008, telefon 202 495-2266. Mer information om Kina finns tillgänglig från statliga avdelningen och andra källor, varav några är listade här. Avdelningen för State China Country Page Department of Stat e Key Officers List CIA World Factbook Kina Sida USA: s ambassad Kina USAID Kina Sida Mänskliga rättigheter Rapporter Internationella religiösa frihetsrapporter Människohandel Rapporter Narkotika Kontrollrapporter Investeringar Klimatutlåtanden Kontor i USA Handelsrepresentantländer Sida USA: s folkräkningsbyrå Utrikeshandelstatistik Internationella kontor Sidbiblioteket av kongresslandsstudier Rese - och affärsinformation. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTANDINGEN AV WTO-GRUNDLÄGGANDE Principer för handelssystemet. WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är rättsliga texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, hygienbestämmelser, immateriella rättigheter och mycket mer. Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titta a t dessa principer. Klicka på för att öppna ett objekt Ett träd för sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare.1 MFN som mest begunstigade länder behandlar andra människor lika. Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner Ge någon någon speciell förmån, till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter, och du måste göra samma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip kallas mestbegränsad nation MFN-behandling se rutan Det är så viktigt att det är den första artikeln i Allmänna tull - och handelsavtalet GATT som reglerar handel med varor MFN är också en prioritet i Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS Artikel 2 och avtalet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, trots att principen hanteras något olika i varje avtal Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Sommande undantag är tillåtna för exampl e kan länder inrätta ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till sina marknader eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses ha handlas otillbörligt från specifika länder och i tjänster är länder tillåtna att i diskreta fall diskriminera men avtalen tillåter endast dessa undantag under strikta villkor. Allmänt innebär MFN att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den gör det för samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 Nationell behandling Behandling av utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika minst efter det att utländska varor har gått in på marknaden Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster, och till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip av n Ational behandling som ger andra samma behandling som ens egna medborgare finns också i alla de tre huvudsakliga WTO-avtalen artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, men återigen hanteras principen något annorlunda i var och en av dessa. Nationell behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller objekt av immateriell äganderätt har gått in på marknaden. Därför är avgifter för tull vid import inte ett brott mot nationell behandling, även om lokalt producerade produkter inte belastas med motsvarande skatt. genom förhandlingar uppifrån. Löser handelshinder är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar eller avgifter och åtgärder som importförbud eller kvoter som selektivt begränsar kvantiteter. växelkurspolitiken har också diskuterats. Sedan GATTs skapelse 1947-48 har det varit åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde r ound under utvecklingsagendan för Doha pågår nu Först fokuserade de på att sänka tullar på importerade varor Som ett resultat av förhandlingarna hade industriländerna i mitten av 1990-talet sjunkit till mindre än 4 procent. Men på 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att omfatta icke-tariffära hinder för varor och till de nya områden som tjänster och immateriella rättigheter. Åtgärder för marknader kan vara fördelaktiga, men det kräver också anpassning WTO-avtalen tillåter länder att införa förändringar gradvis genom progressiv liberalisering Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Krediterbarhet genom bindning och öppenhet bakåt. Ibland är det lovande att inte hämta ett handelshinder lika viktigt som att sänka en, eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av deras framtida möjligheter Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta oj fördelarna med konkurrensval och lägre priser Det multilaterala handelssystemet är ett försök från regeringarna att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade bindningar. Andelar av tullar bundna före och efter 1986-94 samtalen. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland Länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländerna I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna priserna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina Handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w Ell Ett sätt är att avskräcka användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och öppna som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom handelspolitiska granskningsmekanismen utgör ett ytterligare sätt att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är Ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om Icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o n dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, i synnerhet genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skada som orsakats av orättvisa handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det undertecknas av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva ärver de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer Tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonoma handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera Genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Nuvarande utvecklingsagenda i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftigt motverkar orättvisa metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , Men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Detta är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det Att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande s lika. Men det finns några undantag.

No comments:

Post a Comment